Villanydzsekik

Nem megyünk át Beautify-ba, csak divatozunk egy kicsit.

A szakmai részletek röviden: 2010-ben a Milwaukee piacra dobta a fűtött kabátot, egy olyan munkadzsekit, ami akksi csatlakoztatásával egy gombnyomásra felfűti magát. Az időzítés nem véletlen, ezekben az években kezdtek ugrásszerűen fejlődni a Li-ion akkumulátorok, a Milwaukee pedig a kicsi, könnyű, de a feladathoz elég erős M12 Fuel akkumulátorát választotta ki arra, hogy a kabátba varrt fűtőszálakat órákon át melegen tartsa.

A kabát mosógépben mosható, bekapcsolt fűtőszál nélkül is elég meleg, de ha rákötjük az akksit, akkor akár a telefonunkat is tölthetjük, mert még USB-s csatlakozást is raktak bele.

Az évek során a dzsekik technikailag is fejlődtek. Eredetileg csak három fűtési erősséget választhattunk, majd jött a zónánkénti többfokozatú állítási lehetőség is. Ennél is látványosabb az előrelépés az anyaghasználat terén, egyre profibb vízlepergető, légáteresztő, fényvisszaverő megoldásokat vetnek be.

Miért a szerszámipar?

A motorosok már régóta használnak fűtött dzsekit, de ott az áramot a járó motor biztosítja, ami nyilvánvalóan útját állta az elterjedésének.

A megoldás az, hogy egy ilyen dzseki akkkuval együtt $170-ba került, akku nélkül viszont $120-ba. Érthető, miért egy olyan szektor indult be a témára, amelyik akkukkal egyébként jól el volt látva. A kontraktorok pedig amúgyis betáraznak a tartalék akkukból, gyorstöltés ide, örökélet garancia oda. Vagyis a dzseki árának a harmadával rögtön beljebb vannak.

A Milwaukee első körben egy átlagos, piros soft shell dzsekit mutatott be, amit konkurencia hiányában nagy sikerrel forgalmazott. Aztán ahogy teltek az évek, gyűltek a versenytársak, és most már ott tartunk, hogy oké-oké, fűtött dzseki, de elég menő-e?

A Milwaukee például 7 év alatt ide jutott:

Ugyanaz a funkció, de látszanak rajta a beleölt munkaórák. Simán vállalható emberek közt is.

És a versenytársak sem tétlenkedtek, aki most akar fűtött cuccot venni, az válogathat a kapucnis dzsekitől kezdve a szűkített fazonon át a női (nem rózsaszín zippzáras!) dzsekikig:

Érdemes még kitérni pár szóval a már említett anyagfelhasználásra. A Milwaukee és a többiek alapvetően szerszámgépekben utaznak, a munkaruházati kínálatuk átlagos színvonalat képvisel. Az elmúlt pár évben azonban a fűtött dzsekiknél kezdenek előjönni a munkaruhákra specializálódott gyártók fejlettebb megoldásai, funkcióban és strapabírásban egyaránt.

És az outdoor?

Köszönöm a kérdést, jogos. Pár éve a North Face-nek és a Columbiának voltak próbálkozásai:

De nekik valahogy nem adta ki, ezért le is álltak ezekkel a termékekkel. Pedig voltak lelkes kommentek bőven.

Ami viszont pörög, az a fűtött dzsekikre alapozott (crowdfunding-)startup, például a Ravean, az Ororo vagy a Heacket. A Ravean több mint 1.3 millió dollárt kalapozott össze, a Heacket 288 ezret, ami azt mutatja, hogy igény van a termékre.

(Ravean)

A Raveannak van egy urbánus-hipszter jellege, az Ororo és a Heackett viszont kifejezetten outdoornak pozícionálja a termékeit. Abban viszont van hasonlóság, hogy igyekeznek azt mutatni, hogy valami újdonságról lenne szó, holott a szerszámiparban már 7 éve polcon van a termék.

Tudományos konklúzió

Nagyon várjuk, hogy melyik gyártó meri meglépni azt, hogy elhagyja a világítós, bekapcsológombként is funkcionáló logót.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük